budova Main Campusu zezadu |
Syddansk Universitet
Z fotek to možná vypadá, že je to tu jen samá party a výlety, ale opak je pravdou. Podíváme se tedy dnes trochu také na dění okolo univerzity, na které studuji. Celá univerzita má několik campusů a budov v celkem 6 dánských městech. V Odense jde o hlavní campus a dále samostatnou budovu Faculty of Engineering, kde se koná většina naší výuky. Budova hlavního campusu (přestože není nijak nová) mě zaujala zejména nádhernou funkcionalistickou architekturou a interiéry.
systém výuky
Výuka je rozdělena na 2 sloty, dopolední 8:15-11:45 a odpolední 12:15-15:45. Nejsou zde klasické přednášky a cvičení, ale probíhá to zde jakousi kombinovanou formou.Mærsk Mc-Kinney Møller Inst. |
předmět Introduction to Robotics |
Ve třídě je většinou více než 50% zahraničních studentů (full-degree nebo jen výměnné pobyty) a i Dánové mají výuku v angličtině. Naneštěstí jsme ve škole každý den. Kromě středy, kdy máme jen dopoledne jsem většinou ve škole každý den od 8:15 do 15:45 plus cca. 1-3 hodiny práce večer doma... Když k tomu přidám čtvrteční lekce dánštiny od 17 do 20 hodin, je toho celkem dost.
předměty v mém studijním plánu
Pro tento semestr mám zapsáno 6 předmětů (prakticky nebyla možnost volby) za celkem 30 ECTS kreditů. Měl jsem mít ještě angličtinu, která však pro náš obor bohužel koliduje (nechápu proč nám ji tedy nabízí).
Artifficial Intelligence
![]() |
LEGOLab |
Robot smí jezdit pouze po černé pásce a posouvat diamanty (plechovky rajčatového protlaku) před sebou. Cílem je přesunout plechovky ze zadaných počátečních do cílových pozic. Robot může posunovat vždy pouze jednu plechovku, nesmí se dostat do pasti, a tak... Při programování, rozebírání a úpravách robota jsme sice strávili už hodně hodin v laborce, nicméně už poměrně dobře sleduje čáru a je schopen se otáčet na křižovatkách. Sledování čáry funguje na principu měření světla odraženého od podlahy (na čáře je menší odraz než mimo ni). Na následujícím videu můžete vidět ukázku sledování čáry - natočeno na chodbě před mým pokojem :-) :
Další zajímavostí tohoto předmětu jsou přednášky, které jsou živě přenášeny do campusu v Sønderborgu. Učebny v obou městech jsou vybaveny systémem s několika projektory, kamerami a mikrofony rozmístěnými po místnosti (Crestron), takže se obě třídy navzájem slyší a vidí a mohou ovládat pohyb kamer, atp... Navíc je možné se na přednášku připojit z domova přes počítač. Ve světě běžné, ale vidět to poprvé v reálu je velmi působivé. Obecně moderní technologie se tu velmi hojně využívají a ne, že se o nich jen mluví jako u nás (například interaktivní tabule na lekcích dánštiny).
|
|
Introduction to Robotics
![]() |
software RobWorks |
Tento předmět má přednášky 2x týdně - půl dne v úterý a ve čtvrtek a končí rovněž v polovině semestru. Náplní tohoto kurzu jsou hlavně matematické rotace a translace objektů v 3D prostoru, konkrétně kloubů a souřadných systémů zejména průmyslových robotů - kinematika, trajektorie, atp... Téměř každou hodinu je zadáno programovací cvičení, které se konzultuje vždy na začátku a na konci přednášky a velkou část je ho třeba zpracovat doma.
Robotronic - Hardware/Software Interface Methods for Robotroni
Jde o výrazně elektrotechnicky zaměřený a pro nás zřejmě nejobtížnější předmět. V laboratoři to zde probíhá tak, že vyberete součástky ve skladu ve vedlejší budově a sestavujete obvody víceméně dle vlastního návrhu, které následně měříte a dokumentujete. Například oscilátory, logické obvody, atp...
Scientific Method
Předmět celkem o ničem. Jak hledat v databázích vědecké články, atp.
Introduction to Software Engineering
Asi největší nuda. Zabývá se objektovým návrhem softwaru, UML, atp. Ale neuvěřitelně nudným způsobem. Vyučující je sice sympatický dědula, ale vyložený úspávač hadů. Navíc je tento předmět zařazen v pátek odpoledne... Semestrální práce spočívá v napsání hry Monopoly při dodržení objektového návrhu...
Colorful Cottage Trip (17. - 18. září)
Před týdnem o víkendu se konal výlet organizovaný ESN (Erasmus Student Network). V cca. 11 hodin se na parkovišti u nádraží sešlo cca. 90 lidí. Následovala asi hodinová cesta autobusem na cottage, což ve skutečnosti nebyla v překladu chata, ale místní (zřejmě) základka.
Po příjezdu následoval oběd a poté jsme byli náhodně rozděleni do týmů po 6 lidech, ve kterých probíhal celý odpolední a večerní program. Já byl v týmu se Španělem, Španělkou, Němkou, Francouzkou a Lotyškou. V budově a kolem ní pak bylo asi 12 stanovišť, na kterých se plnili různé úkoly. Zpočátku to vypadalo trošku nudně, ale nakonec to byla vcelku zábava. Jako správný plzeňááák jsem samozřejmě nejvíce vynikl v soutěži Beer Run. Na cca. 20 metrů vzdálené lavičce se nacházelo 5 plechovek piva. Člen týmu vždy přiběhl k plechovce, otevřel, vypil najednou bez přestávky co nejvíce, poté položil plechovku na zem a držíce ji v ruce u země ji 10x oběhl. Pokud byla prázdná, odhodil ji, jinak vrátil zpět na stůl. Návrat zpět od lavičky byl samozřejmě nejvtipnější, protože se člověk sotva udržel na nohou, jak se mu točila hlava. Takto se vystřídali všichni členové týmu. Já zpracoval celkem 2 plechovky (běžel jsem jako první a poslední), ostatních 5 členů týmu zbylé 3 plechovky (každý běžel 1x). Nutno podotknout, že vypít na ex pivo z plechovky není vůbec jednoduché...
Po odpoledních soutěžích a večeři (lasagne) následovala představení v podobě komediální nebo hororové adaptace známých Andersenových pohádek, náš tým dostal téma horor - Princezna na hrášku. Poté pokračovala klasická party s hudbou s několika zábavnými intermezzy. Například Limbo Dance, kdy musíte podtancovat tyč, kterou drží 2 lidé, přičemž její výška jde samozřejmě postupně dolů. Přestože jsem to nikdy dřív nezkoušel, překvapivě se mi podařilo zvítězit :-), odměnou bylo několik poukázek na drinky zdarma do 2 klubů v Odense. Party se táhla až do ranních hodin, někteří vydrželi tuším až do půl osmé. Druhý den pak po snídani následoval úklid a odjezd zpět do Odense. Fotky naleznete opět na Picase, avšak o první polovinu fotek jsem přišel kvůli paměťové kartě, která záhadně přestala fungovat.
![]() |
Společné foto z Cottage Tripu |
Po odpoledních soutěžích a večeři (lasagne) následovala představení v podobě komediální nebo hororové adaptace známých Andersenových pohádek, náš tým dostal téma horor - Princezna na hrášku. Poté pokračovala klasická party s hudbou s několika zábavnými intermezzy. Například Limbo Dance, kdy musíte podtancovat tyč, kterou drží 2 lidé, přičemž její výška jde samozřejmě postupně dolů. Přestože jsem to nikdy dřív nezkoušel, překvapivě se mi podařilo zvítězit :-), odměnou bylo několik poukázek na drinky zdarma do 2 klubů v Odense. Party se táhla až do ranních hodin, někteří vydrželi tuším až do půl osmé. Druhý den pak po snídani následoval úklid a odjezd zpět do Odense. Fotky naleznete opět na Picase, avšak o první polovinu fotek jsem přišel kvůli paměťové kartě, která záhadně přestala fungovat.
pláž v Kerteminde |
V minulém příspěvku jsem mírně podcenil dánské počasí. Tuto neděli bylo (na Dánsko) opravdu nádherně, rozhodli jsme se tedy vyrazit na pláž do 20 kilometrů vzdáleného města Kerteminde. Jedná se o přímořské město na západě našeho ostrova Fyn. Jelo nás vcelku hodně, celkem 3 auta plus pár cyklistů. Na pláži u kertemindského přístavu, která je poseta velkým množstvím mušlí (nikde jsem jich ještě tolik neviděl), jsme pak strávili velkou část nedělního odpoledne. Zkusili jsme i vodu - samozřejmě pekelně studená. Fotky na Picase.
Danish movie night (27. září)
![]() |
De grønne slagtere (The Green Butchers) |
Žádné komentáře:
Okomentovat